Az Én 160 Grammom

Az Én 160 Grammom

IR-barát gyökérkenyér

2017. május 18. - BalazsBea

Inzulinrezisztens/PCOS-ként a hagyományos fehér kenyér tiltólistára került, helyét a teljes kiőrlésű vagy  szénhidrát csökkentett kenyerek vették át. Régóta foglalkoztat a házi kenyér készítésének gondolata, így most, hogy nem olyan egyszerű a 3 óránkénti étkezést változatossá tennem, úgy gondoltam, ideje a tettek mezejére lépni kenyér fronton is.

A sok-sok féle kenyértípus közül választásom a gyökérkenyérre esett, egyrészt azért, mert kenyérsütő gépem (még) nincs és ehhez nem is szükséges. Másrészt azért, mert elkészítése tulajdonképpen pofon egyszerű, kevés alapanyag kell hozzá (szám szerint négy), és ezek helyettesítése nagyon könnyen és pénztárcabarát módon megoldható ahhoz, hogy IR-baráttá váljon a megsütött kenyerünk.

És akkor - hogy a lényegre térjek - a gyökérkenyér négy hozzávalója (dobpergés...) a liszt, víz, szárított élesztő és só. Ennél egyszerűbb már nem is lehetne. Az eredeti recept, ahonnan az ihletet merítettem, fél kiló fehér liszttel számol, na én ezt cseréltem teljes kiőrlésű tönkölybúza lisztre, és a titok mindösszesen ennyiben rejlik. Az azért hangsúlyozandó, hogy a tésztának 12-14 ! órát kell kelni.

Én 250 gramm teljes kiőrlésű liszt mellé tettem:

  • 2 dl langyos vizet (és még egy picit az összekutyulás után),
  • 2,5 gramm szárított élesztőt, és
  • 6 gramm sót.

20170516_172030.jpg

A fél napos kelési időt úgy oldottam meg, hogy reggel, munka előtt összekevertem a hozzávalókat, ami körülbelül 5 percig tartott és délután dobtam be a sütőbe a már szépen megkelt tésztát. Egyébként ezt az alapot bármilyen zöldséggel, maggal, zöldfűszerrel, kolbásszal, olivával.... lehet gazdagítani. Én zabpelyhet, chia magot (PCOS kompatibilis finomságok) és dinsztelt újhagymát tettem hozzá. Párom, aki a fehér lisztes verziót készítette olivát és szárított paradicsomot.

20170516_172438.jpg

Csavart formáját úgy kapja, hogy a kelesztő tálból kivéve a tésztát egy kicsit kilapogatjuk, - ekkor tesszük hozzá, az ízlés szerint választott extrákat - majd alulról, felülről és mindkét oldalról összehajtjuk, és megcsavarjuk. Fontos, hogy a gyúródeszkát jól belisztezzük, ugyanis a tészta kicsit ragadós, nyúlós, de ettől nem kell megijedni.

20170516_172601.jpg

Ezután még 1 órát piheni/kelni hagyjuk, majd először 10 percig 210 °C-on, utána 190 °C-on 20 percig sütjük (összesen 30 percig). Fontos, hogy a sütő aljára egy tepsibe/hőálló edénybe 2-2,5 dl forró vizet rakjunk.

20170516_193732.jpg

A gyökérkenyérhez tehát 250 g lisztet használtam fel, ez alapján annak szénhidráttartalma 56,91 g X 2,5, azaz 142,275 g (a teljes kiőrlésű liszt 100 g-jában 56,91 g CH van, a többi hozzávaló CH tartalma elhanyagolható). Ha egy étkezés során 30 gramm lassú felszívódású szénhidrátot szeretnénk bevinni, az a kenyerünk  körülbelül 1/5-ét jelenti. A rendszeres mozgás, gyógyszer mellett a 160 grammos diétával lehet  PCOS/inzulinrezisztencia problémáját kordában tartani. Ebbe a diétába ez a típusú kenyér teljesen jól beilleszthető.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://azen160grammom.blog.hu/api/trackback/id/tr9912511593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása